tisdag 16 juni 2009

WTFJustHappened?!AntichristDid.


So, here it is. Jag och Josie gick och såg Antichrist igår. Vi har tjatat om att se denna riktigt länge nu, så vi var ju typ eld och lågor över det! Vi såg den i en independent biograf i Malmö, Spegeln. LOVE IT!!! Det är litet och intimt och dem har ekologiskt godis och man kan köpa en kopp te eller kaffe och ta med sig in när man ser film...så himlans mysigt! Och man märker verkligen att folk som går dit verkligen går dit för att SE en film. Det är inte bara tidsfördriv för att man inte har nåt annat att göra, utan dem vill verkligen ha en upplevelse. Och boy, fick vi en upplevelse....

Jag har aldrig någonsin upplevt något liknande i en biograf innan. Jag var skrämd, skärrad, fascinerad, spänd, äcklad, förvånad, överraskad, betagen, ledsen, upprörd, glad, trollbunden, hänförd....u name it. Allt man kan vara var jag. Och samtidigt var jag tom. En helt fantastisk upplevelse. Det bästa Lars Von Trier har gjort hittills. Den är så magstark och vågad att man inte kan annat än att vara imponerad över hans passion, vilja och mod för det han gör. Han är totalt hänsynslös och låter inget komma i vägen för hans kreativa frihet. Det är utterly ruthless och det är bra!
När onani scenen dyker upp, så fattar man direkt att det är här som folk på Cannes Festivalen har börjat lämna biosalongen och längre in i filmen förstår man att ännu fler valt att resa sig upp och gå. Det var faktiskt några stycken som reste sig upp och gick innan filmen var klar igår också. Jag var totalt fascinerad och så pass skräckslagen och befann mig i ett märkligt tillstånd av tillfredsställande smärta och nyfikenhet, så no way in hell hade jag kunnat gå utan att se vad som skulle hända härnäst.

Detta är en film som SKALL ses och den skall ses i biografen. DO IT! Den är värd vartenda rött öre! (fresten så är Spegeln oförskämt billigt. Min nya favvo biograf!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 


Resurser Blogglista.se