söndag 14 juni 2009

JohnCassavetes&GenaRowlands

En ung Gena Rowlands


Har precis avslutat snacken med Preben mht Kloroform. Jag måste säga att vartenda samtal med honom är som ett litet äventyr och som en liten "lektion",haha...Han snackar och snackar och jag antecknar som en galning. Han har så mkt kunskap och tips att ge, så det är en ren fröjd att tala med honom.

Han var nöjd med bilderna jag sände in på Bea, så det var kul att höra, men vi snackade inte så mkt om dem egentligen. Vi snackade mkt om själva arbetet med rollen och vad som är viktigt att tänka på mht Bea. Vart kommer hon ifrån, vart är hon och vart är hon på väg. Vart vill hon.
Jag fick en liten "läxa" av honom. Ska se A Woman Under The Influence, Gloria och No Country For Old Men och sen ska jag analysera dem och ringa Preben om exakt en vecka och diskutera det med honom. Jag måste säga att detta är den mest komplexa, utförliga och långa audition jag någonsin haft. Helt otroligt. Jag är mäkta imponerad över hur passionerad mannen är för denna filmen. Det är sällan auditions är så här detaljerade och pågår så här länge.

Nu har jag letat fram så mkt info som möjligt om John Cassavetes som har gjort A Woman Under The Influence och Gloria och ska läsa igenom det hela imorgon. Tydligen så är det den typ av film som Preben vill göra. Jag har redan läst lite om Cassavetes och jag är väldigt spänd och ivrig att se hans filmer. Han verkar dyka otroligt djupt ner i och porträttera human behavior på ett väldigt komplext (för ingen människa är simpel) sätt som får det att vridas lite inne i en. Jag gläder mig otroligt mkt till att se dessa filmer, speciellt A Woman Under The Influence. Gena Rowlands, från The Notebook, är med i dessa filmer och hon är en helt fantastisk skådis. Allt är så äkta med henne så det hela verkar improviserat. Detta är ju för att hon är så öppen och mottaglig och lyssnar och reagerar på alla skådisar runt omkring henne. Hon reagerar på ett åkta och genuint sätt, för allt som vi ser på skärmen kommer från djupt djupt inne i henne. Hon har gjort ett så stort arbete med sina karaktärer så allt finns inne i henne och hon behöver inte tänka på HUR eller VAD hon ska göra. Hon reagerar som den hon är på allt som sker och därför är det så naturligt. Jag är alltid lika fascinerad av henne varje gång jag ser henne på skärmen.

En annan sak jag ockås ska undersöka lite närmare och försöka förstå är KOKAIN. Jag måste läsa på om hur detta påverkar en när man tar det. Hur rör man sig, hur talar man....Allt om hur detta påverkar ens sinne och beteende.

Hujedamej...jag har mkt "läxa". Men jag gläder mig otroligt mkt till att komma igång. Imorgon börjar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 


Resurser Blogglista.se